Foto: Privatfoto
Julie kom også tæt på Masai stammens kultur, hvor unge mænd omskæres. Her ses hun med en gruppe drenge, der var blevet omskåret ved en ceremoni et par uger tidligere. De skal derfor gå klædt i de sorte dragter i en tid derefter. Privatfoto

Rejsebrev fra Julie i Afrika

Julie Lyhne Frederiksen fra Sjørup arbejder i Eldoret i Kenya som praktikant under sit sygeplejestudie men er nu i Tanzania. Her følger hendes tredje og sidste rejsebrev.Af Julie Luhne Frederiksen

15. Juli 2015, 08:00
Af Julie Lyhne Frederiksen

Nu er jeg endelig ankommet til Tanzanias kyst Dar Es Salaam, så nu er det tid til afslapning ved stranden. De sidste tre uger har været en lang rejse, hvor jeg har fået mange spændende oplevelser. Jeg sluttede på hospitalet i Eldoret, Kenya den 19. juni, hvor jeg den sidste uge var på psykiatrisk afdeling. Det var dog ikke nogen succes, da jeg mildest talt ikke turde gå ind til patienterne, der alle var låst inde, mænd og kvinder hver for sig.

Efter jeg forlod min værtsfamilie i Eldoret, tog jeg på safari ved Lake Nakuru, der er et af de mest besøgte safariområder i Kenya. Her så jeg blandt andet næsehorn og mange flamingoer, hvilket stedet også er kendt for.

Efter min endagstur på safari havde jeg nogle overnatninger i hovedstaden Nairobi. Her mærkede jeg for en stund internationalt byliv, med lækre cafeer og restauranter. Jeg mærkede dog også en by i meget højt beredskab, da jeg og min rejsemakker blev tilbageholdt af både politi og militær. En meget ubehagelig oplevelse.

Efter dagene i Nairobi, tog jeg bussen til Arusha, der er Tanzanias store safarihovedstad. Fra Arusha besøgte jeg i 5 dage et danskstøttet børnehjem, og landsby i Lengasti. Fra landsbyen er der 20 km. til den nærmeste vandforsyning, så der er store udfordringer i området. Der er netop nu en dansker, der vandrer fra Danmark til Tanzania for vandprojektet i landsbyen. Charlie Uldahl Christensen hedder han. Han er fra Esbjerg og grundlæggeren af konceptet Walking for Water, som er en organisation. Organisationen handler om at samle sponsorater og støtte til mennesker, der ikke har rent vand hver dag.

Jeg havde nogle hyggelige dage i landsbyen, og på børnehjemmet, hvor jeg kom tæt på Maasai stammens kultur, hvor unge mænd omskæres, og kvinder giftes væk som nyfødte. Der er ligeledes et danskstøttet projekt i området, der forsøger at uddanne unge kvinder i landsbyen for at ændre nogle af de gamle traditioner, hvilket jeg dog tror, er meget vanskeligt.. Da jeg kom tilbage til Arusha, var jeg meget beæret over rindende vand i vandhanen! Jeg afsluttede besøget i Arusha, med en dagstur til Arusha nationalpark, der har en fantastisk smuk natur. Jeg prøvede goså en en walking safari, hvor man går sammen med en bevæbnet guide blandt de vilde dyr. Det gav dog lidt adrenalin, at stå 15 meter væk fra en flok bøfler.

Derefter stod jeg på bussen, krydsede landet, og endte her i Dar Es Salaam. Nu skal jeg bo meget primitivt i bungalow på standen, indtil min kæreste ankommer om nogle dage, Derefter tager vi på safari og vi skal selvfølgelig også besøge Zanzibar, der ligger 3 timers sejltur her fra Dar Es Salaam, inden vi sammen ankommer til Danmark den 30/7.

Tak fordi I har fulgt min rejse!

Se mere på Julies blog på www.juliesturtilkenya.blogspot.dk

Ordet er dit
HUSK - God tone i debatten

Mere Kultur

Lokale brødre udgiver bog med gys og spænding

Brødrene David og Stephan Garmark med rødder i Haderup udkommer den...

Drenge og piger søges til ny julefilm

Filmselskabet bag Spillefilmen Julemandens datter søger drenge i...

Kunstnere laver kunst i Fly med de lokale

Danske og internationale kunstnere gæster i næste uge Fly for at...

Stoholm-elever swingede med professionelle jazz-musikere

Det swingede og glæden ved at synge sammen var i top, da 3., 4., og 5...

Viborg - Musical sætter spot på pigeroller og sårbarhed

Viborg nye SceneKunstSkole har et aktuelt emne som omdrejningspunkt...

Underjordisk lydoplevelse i Mønsted

Fra lørdag den 20. maj og frem til den 15. august kan besøgende i...