Fjends-ryttere tog turen Aarhus - København

8 medlemmer fra Fjends Motionscykelklub cyklede med i løbet Aarhus-Københaven den 1. september. De har sendt os dette indlæg om turen:

03. september 2012, 11:04
De otte medlemmer af Fjends Motionscykelklub tilbagelagde de 375 kilometer på 15,5 timer. Privatfoto Foto: Privatfoto

- Vi havde fra start ønsket at køre sammen hele vejen som en gruppe. Det blev en meget lang dag. Vi kørte fra Stoholm og Mønsted kl 03 lørdag morgen. Så kunne vi lige nå morgenmad i startområdet inden afgang kl 0536. Efter få km var vi tæt på styrt og det gav en forsmag på hvad der ventede os. I alt var det tilmeldt 8.000 cyklister fra Aarhus og Odense. Til tider var der rigtig mange på vejene og cykelstierne, så gjaldt om at holde tungen lige i munden og ikke komme væk fra hinanden. Turen gik gennem Aarhus, Horsens, Vejle, Middelfart, Odense, Korsør, Køge og København. »Bjergene« ved Vejle blev klaret i flot stil, men til gengæld kneb det med logistikken i forplejningsområdet. Flere tusinde skulle have mad og drikke på samme tid og det var ikke muligt. Vi valgte derfor at forsætte på halvtomme tanke til Middelfart, hvor familie ventede med vand og boller. Da vi kom på Fyn fik vi medvind, og det hjalp både på humøret og farten. Igen gik det galt ved depotet ved Odense, hvor vi brugte en halv time på at få mad og drikke. Efterfølgende gik turen igennem Odense, og på dette tidspunkt var det cyklisterne der overtog trafikken. Til tider skulle flere hundrede igennem et lyskryds! - Undskyld Odense! Inden Storebæltsbroen var der tissepause og en mindre misforståelse betød, at vi glemte en mand på Fyn. Da han efterfølgende ringede, og spurgte, hvor vi var henne, kunne vi andre fortælle, at vi var midt på broen! Han nåede os heldigvis i Korsør. Turen over Storebæltsbroen var en god oplevelse. Medvind, solskin og en fantastisk udsigt. På Sjælland gik det hurtigere i depoterne, dog ikke midtsjælland hvor vi dumpede ind i en byfest og skulle have en Frankfurter. Den sidste del af turen ind til København gik i et hæsblæsende tempo på cykelstier, hvor biler parkerede langt oppe af cykelstierne og vi kom fræsende 50 cyklister forbi i 2 rækker i tusmørke. En Guds velsignelse at ingen kom til skade. Kl 21.15 kom vi i mål efter 15 1/2 time og 375 km. De lange pauser på grund af kaos i depoterne og diverse lyskryds forsinkede turen ekstra. Men alle fra fjends motionscykelklub kom helskindet igennem med 2 punkteringer og ingen krampe! Turen var en rigtig god oplevelse, hvor der blev cyklet igennem og dog med vis portion plads til folkelighed. Vi sluttede dagen af med en kold fadøl, fortæller Morten Sandal fra Fjends-klubben.