JP Racing måtte af og skubbe

Rallyteam fra Stoholm mødte store udfordringer på tysk grund

07. november 2018, 11:21
1 af 2 JP Racing fra Stoholm med chauffør Jan Petersen og 2. kører Jeannette Kvick mødte store udfordringer i det tyske, da holdet i weekenden deltog i Lausitz Rally i Tyskland. Foto: Rallye-pics.de
2 af 2 JP Racing fra Stoholm med chauffør Jan Petersen og 2. kører Jeannette Kvick mødte store udfordringer i det tyske, da holdet i weekenden deltog i Lausitz Rally i Tyskland. Foto: Rallye-pics.de

STOHOLM I den forgangne weekend deltog JP Racing med base i Stoholm i Lausitz Rally i Tyskland, som er blandt Europas største grusrallyløb.

Der var tale om 10 prøver fordelt på to dage med en såkaldt shake down-test torsdag aften.

Og det blev en yderst udfordrende weekend, hvor der virkelig måtte knokles for at komme i mål, forlyder det fra chauffør Jan Petersen og 2. kører Jeannette Kvick.

Fredag gav tidligt et forvarsel om, hvad der var i vente, da en prøve på en tidligere crossbane med masser af sving gav store udfordringer for Poloen, som virkelig kom på arbejde på en hullet og ramponeret bane.

I en anden prøve kneb det med at finde rytmen og det rette tempo og flow med kantet kørsel og alt for tidlige opbremsninger til følge. Og i en knivskarp rallysport er det altså noget, der koster tid.

Havde en fest

Lørdag avancerede holdet fem placeringer, tempoet blev gradvist højere og højere, og på 7. prøve havde de virkelig fundet melodien.

- Vi havde bare en fest med en masse skråt sidelæns og et smil på læben, når man bare blev kastet fra side til side op ad sandskråningerne, og publikum hujede og hejede helt vildt fra alle sider. Det var bare så fedt, lyder det fra Jeannette Kvick.

Men ellers måtte weekenden generelt siges at have været særdeles udfordrende med blandt andet et halvfarligt bremsesvigt undervejs, og da bilen på den sidste prøve også begyndte at tabe strøm, sluttede det hele med sved på panden for Stoholm-parret.

Kort før det hele var ovre, døde bilen nemlig fuldstændig, og ifølge reglementet er hjælp udefra udelukkelsesgrund, og det skulle altså bare ikke ske.

Og så var det bare op med ærmerne, så chauffør og co-driver kunne skubbe bilen op på målrampen og derefter 300 meter hele vejen ned til Parc Ferme-området, som bilen skal holde i, før man endeligt er kommet i mål!

Bilen i skammekrogen

Glæden var derfor endnu større, da de med de sidste kræfter fik bilen forbi tidskontrollen og kunne stille den i skammekrogen og sige tak for i dag.

- Det har været en kanon tur, og vi er så glade for alle de fans, som har sendt billeder og video, og som heppede på os ude på prøverne med fyrværkeri og hvad der hører til, siger Jeannette Kvick.

Status på weekendens strabadser blev herefter en placering som nummer 24 generelt og nummer 11 i klassen ud af 22 biler, men det gik Jeannette Kvick og Jan Petersen ikke så meget op i.

- Vi kom for at lære, og vi har lært, at vi stadig har meget at lære. Men vi er meget tilfredse med vores indsats og resultat.