Ø-hop: Bedre balance i (erhvervs)livet

Rikke Østergaard er gået mere yin og yang i sin nye tilværelse som selvstændig

21. november 2018, 13:20
1 af 2 Rikke Østergaard har allerede fyldt op på både yoga/pilates-hold og ryg- og lungehold. Inden hun startede virksomhed i eget navn, har hun gjort sig mange overvejelser om, hvad hun gerne selv vil, og ikke mindst hvad hun ikke vil. Det hele drejer sig om at finde en bedre balance i livet. Foto: Henrik Bagge
2 af 2 Lokalerne er de samme velkendte fra dengang, det hed BeneFiT Stoholm i Vestergade 10, men tilgangen er en helt anden i dag for Rikke Ø. Foto: Henrik Bagge

STOHOLM Hun er nyeste skud på stammen af forretningsdrivende i Vestergade i Stoholm. Og så alligevel ikke.

For da Rikke Østergaard for en måneds tid siden tog hoppet og åbnede døren til egen virksomhed RikkeØ, der tilbyder fysioterapi med mere, havde hun faktisk ikke flyttet sig en meter.

Ikke rent fysisk, i hvert fald. I lokalerne i Vestergade 10 var det nemlig også tidligere hende, der huserede, dengang bare i regi af BeneFiT Stoholm Fysioterapi, som hun åbnede i Stoholm i 2016 som en satellit til den franchise af BeneFiT, hun havde haft i Karup siden 2013.

Men da Rikke Østergaard solgte sin franchise i Karup, ophørte Stoholm-afdelingen også med at eksistere.

Holistisk tilgang

Det betød dog ikke, at Rikke Østergaard nu skulle finde sig noget andet at lave, for i forvejen havde hun allerede barslet med ideen om at starte i eget navn som RikkeØ.

Kerneproduktet ville den erfarne fysioterapeut stadig holde fast i, men hun ville nu også tilbyde en mere holistisk behandling i sin nye klinik på den gamle adresse.

- Jeg har altid kigget mere på det hele menneske, når de kom i behandling hos mig. Og det vil jeg arbejde endnu mere med. Så når folk kommer her, er det ikke kun fordi, de skal have kigget på en skade. Så kan det lige så godt være, fordi de også gerne vil have noget kostvejledning, træne noget mere eller måske have noget yoga ind over, sagde Rikke Østergaard dengang.

Mange overvejelser

Rikke Østergaard er altså ikke fuldstændig startet på en frisk et helt andet sted med et helt nyt produkt og en helt anden målgruppe.

Men derfor er det ikke bare sådan lige at starte et nyt firma op i et nyt navn. Det kalder faktisk på en masse forretnings- og markedsføringsmæssige overvejelser.

Hvem er det, der er målgruppen? Er det den samme som før, eller skal den redefineres? Kan man regne med, at de gamle kunder bare følger med? Var de der på grund af BeneFiT eller på grund af Rikke?

Og hvem ønsker du selv at være i de nye omgivelser? Ved dine kunder i virkeligheden, hvem du er? Og hvad ville de komme til at savne, hvis du ikke var der? Om noget overhovedet?

Hvem er du?

Det drejer sig alt sammen om branding. Det lyder enkelt, men det er i virkeligheden en svær størrelse at håndtere.

Heldigvis er der hjælp og inspiration at hente.

Viborgegnens Erhvervsråd inviterede for nylig områdets erhvervsdrivende til morgenmøde i Stoholm Fritids- og Kulturcenter.

Her skulle de komme tættere på svaret til spørgsmålet:

Ved dine kunder, hvem du er?

Oplægsholder var Henrik Zacho, indehaver af design- og reklamebureauet Zacho&Co med speciale i brandudvikling.

Blandt de godt 30, der takkede ja til det tilbud, var Rikke Østergaard, og Fjends Folkeblad fulgte med hende på ugens visit for at høre, hvilke overvejelser og udfordringer, man står med som helt ny selvstændig erhvervsdrivende.

Det er din mavefornemmelse

Henrik Zacho starter med at definere det lidt diffuse begreb »branding« som en slags mavefornemmelse, en følelsesmæssig merværdi, som adskiller dig fra konkurrenterne.

Et stærkt brand giver potentielle kunder en fornemmelse for, hvad de køber, inden de køber det, fordi der knytter sig nogle forventninger og følelser til brandet.

Hmmm. Det lyder indviklet, men Rikke Østergaard sidder og nikker, og det skal efterfølgende vise sig, at hun faktisk er temmelig meget bedre klædt på til at springe ud som selvstændig med brand, end hun har givet indtryk af.

- Når kunden står nede ved mig og går ind ad døren, så starter oplevelsen der, og den slutter ikke, før de går ud igen, siger hun bagefter.

Hun hiver sin telefon frem og viser sit visitkort frem, som foreløbig kun er digital, da det ikke er kommet tilbage fra trykken endnu.

Det hele spiller

Men spørger man ind til det, virker det ikke, som om ret meget er overladt til tilfældighederne.

Her spiller logo og slogan perfekt sammen i noget, hun godt nok har fået professionel hjælp til, men som hun selv har leveret ingredienserne til.

- Mit slogan er sådan et statement, der siger »Bedre balance i livet«, og jeg synes, det passer meget godt til der, hvor jeg selv er. Det, jeg gerne vil arbejde med, er egentlig at få en bedre balance, så jeg har det godt med mig selv og min familie og har ressourcer til at gøre det, jeg gerne vil. Men den måde at tænke på er anderledes end det, jeg er opdraget til og er vant til. Så at jeg skal definere mig selv og definere, hvad jeg gerne vil arbejde med, synes jeg er grænseoverskridende, siger Rikke Østergaard.

En proces med bevægelse

Og alt det indrammes godt i »Bedre balance i livet«, synes hun. Både »balance«, så man ikke går og falder, og »balance« i det mentale, i det feminine og det maskuline.

Og straks hun siger det, åbenbarer sig i logoet et slet skjult yin/yang tema, hvor skillelinjen er lavet af en rygsøjle i en cirkel, der rundes af i øverste hjørne af et hjerte.

Men det kunne jo også hedde »Mere balance i livet« eller bare »Balance i livet«.

- Ja, men jeg tænkte at »Bedre« var bedre, for så er der også bevægelse i det, ligesom der er i logoet. Og så tænker jeg: Vi kan altid blive lidt bedre, og så er det en proces med bevægelse i. Så kan vi godt forfine nogle ting og flytte nogle grænser. Så derfor, siger Rikke Østergaard.

Det har ikke været spild af tid at komme her, selv om det lyder som om, hun allerede har styr på sin geschäft.

Man kan jo altid forfine det hele lidt og måske flytte grænserne lidt. Og få en bedre balance i erhvervslivet.