3 MENINGER Togstrejke

Hvad mener du om lokoførernes strejke?

13. april 2019, 06:14
1 af 3 HANS PETER JOHANSEN, SPARKÆR Vi lever i et samfund, hvor alle forventer, at alting bare fungerer og kører derudaf – også togene. Det gør det bare ikke altid, og strejke og lockout er altså en del af det system, der i Danmark er sat til at afklare forholdene på arbejdsmarkedet. Uanset det tidligere forløb, så er den her strejke overenskomststridig, og så er der nogle konsekvenser, som lokomotivførerne må tage. Det er svært at se en vinder komme ud af det her, men forhandles skal der. De sikre tabere er de i forvejen hårdt prøvede togpassagerer.
2 af 3 CHRISTINA BILDE HEILSKOV, STOHOLM Jeg synes efterhånden, at vi temmelig ofte bliver mindet om div. problemer omkring DSB. Som bruger af DSB er jeg godt og grundigt træt af, at jeg ikke kan regne med tog til tiden, og om toget overhovedet kører. Samtidig synes jeg, at de ansatte hos DSB kæmper en svær kamp i deres daglige arbejde, så med denne strejke, må de »rette« få øjnene op. Det er fuldstændig galt, at man vil reducere antallet af tillidsrepræsentanter. Et usympatisk sparetrick, lige meget grunden. Nu må nok være nok - både for de ansatte og kunderne.
3 af 3 KRISTIAN HANSEN, VRIDSTED En strejke er altid irriterende for dem, det går ud over, og en overenskomststridig strejke er et drastisk skridt. Men et eller andet sted har jeg forståelse for situationen. Strejke og lockout er heldigvis sjældne i DK. For nogle år siden blev lærerne banket på plads med en lockout af kommunerne, og det medførte mistro og dårligt arbejdsklima efterfølgende. Heldigvis kan man oftest tale sig til rette. Men lokoførerne føler sig trådt på, nok er nok, og så ender det i arbejdsnedlæggelse. Vi må håbe, at strejken kan være det, der får en fornuftig aftale på plads.

En overenskomststridig strejke blandt lokomotivførere lammede 1. april dele af togtrafikken. Ifølge arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra AaU er det en kulmination på, at svære forhandlinger er kørt af sporet. Parterne strides bl.a. om løn- og arbejdsvilkår (herunder vagtplaner) samt en ny tillidsmandsaftale. DSB vil reducere antallet af tillidsrepræsentanter, fordi de er overgået til en privat overenskomst.