Måneskinnefræsning gennem Fjends

En skinnefræser vil over tre døgn krybe gennem natten fra Ravnstrup til Højslev

07. maj 2019, 12:36
1 af 2 Pressefoto: Banedanmark
2 af 2 Pressefoto: Banedanmark

Fjends Foråret er tid for skinnefræsning, og denne gang besøger det særlige skinnefræsetog også Fjends, hvor den vil være i aktion gennem tre nætter i maj.

Her vil fræsetoget køre efter følgende plan:

16.-17. maj: Ravnstrup-Stoholm

17.-18. maj: Ravnstrup-Højslev

18.-19. maj: Stoholm-Højslev

Det oplyser Banedanmark. I dagtimerne holder skinnefræseren stille i Viborg.

Lidt mere end en tandrensning

På en nat kan skinnefræseren slibe op til tre ton jern af skinnerne, mens den kryber sig gennem det midtjyske mørke, og fræsehjulene kan høvle over en millimeter af togskinnen per passage.

Jernspånerne bliver herefter opsamlet, kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden de bliver genanvendt.

Skinnefræseren fjerner en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af skinnerne, inden de vokser sig store. Det betyder, at skinnerne holder længere, og samtidig reducerer fræsningen risikoen for skinnebrud.

- Ved at fræse skinnerne, sørger vi for, at de kan holde længere. Det betyder færre hastighedsnedsættelser, færre skinnebrud og færre skader, der skal udbedres, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Kører om natten, klargøres om dagen

Det går langsomt, når fræsetoget sætter sine fire fræsehjul og to slibehjul i skinnerne. Når der fræses skinner, bevæger toget sig fremad med en hastighed på under 1 km/t.

Det kører om natten, så togdriften generes mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort, og klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads. Derimod støjer det kun moderat, når skinnefræseren arbejder.

Fræsetoget er 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t, men når det fræser skinner foregår det altså i sneglefart.

Du kan se skinnefræseren i aktion her.