3 MENINGER: Aktive skolegårde

Hvad mener du om at skabe aktive skolegårde?

30. juni 2019, 06:27
1 af 3 ANDERS JAKOBSEN, STOHOLM Det er en rigtig god ide at skabe mere aktive skolegårde. Efter skolereformen i 2013 har eleverne jo fået noget længere skoledage, så det betyder, at det er endnu vigtigere at inddrage motion og bevægelse i løbet af skoledagen. Her kan skolegårdene bestemt være med til at optimere den del. Generelt har der på mange skoler de senere år været fokus på at forbedre de fysiske rammer udenfor, og det gør, at børnene får mere lyst til bevægelse - hvilket den nævnte undersøgelse jo heldigvis også understøtter.
2 af 3 HELLE HAANING BROGAARD, VRIDSTED Det er glædeligt, der bliver skabt mere værdi for vores børn som for eksempel aktive skolegårde. Mange børn bevæger sig for lidt, og hvis aktive skolegårde kan højne aktiviteten, levere færre konflikter og sikkert bedre koncentration i timerne, så betyder det også højere trivsel. Det, synes jeg, er opløftende og skønt for alle parter.
3 af 3 CARSTEN CHRISTENSEN, DAUGBJERG Igennem flere år har vi på Mønsted Skole lavet undervisning og frikvarter aktive. Vi bruger ugeskemarevolutionen til det daglige, og på det skema er der også aktive muligheder. Vi har en multibane, en ny løbebane med gummibelægning og et par træramper samt forhåbentlig mere på vej. Jeg er selv stor tilhænger af og tror på, at når børnene bruger deres krop i løbet af dagen på den ene eller den anden måde, får de frigjort flere endorfiner i hjernen og bliver dermed bedre til at koncentrere sig i timerne.

»Drøn på Skolegården« er et projekt sat i søen af Lokale- og Anlægsfonden, Foreningen Realdania og Kræftens Bekæmpelse.

Formålet er at skabe aktive frikvarterer, og syv skoler fra hele landet har moderniseret skolegården, så der er fokus på fysisk aktivitet.

De har sagt farvel til den flade skolegård og goddag til klatrenet og stejle bakker for at udfordre eleverne til mere leg og bevægelse.

GPS-målinger lavet af forskere fra Syddansk Universitet viser, at eleverne nu bevæger sig ti minutter mere om dagen end før.