Naturfagsmaraton i Stoholm

Malou fra Vestfjendsskolen ville gerne have noget med hjem til pokalskabet

29. januar 2020, 12:54
1 af 7 Malou Ring Madsen (i laksefarvet trøje i midten) og resten af holdet fra Vestfjendsskolen havde en dejlig dag i felten, da der tirsdag blev afholdt Naturfagsmaraton i Stoholm. Foto: Henrik Bagge
2 af 7 Naturfagsmaraton i Stoholm. Foto: Henrik Bagge
3 af 7 Det var lige med at få regnet den rigtigt ud for disse børn fra Sødalskolen. Foto: Henrik Bagge
4 af 7 Disse fire ungersvende havde taget turen helt fra Karup for at byde ind på Naturfagsmaraton i Stoholm. Foto: Henrik Bagge
5 af 7 Naturfagsmaraton i Stoholm. Foto: Henrik Bagge
6 af 7 Naturfagsmaraton i Stoholm. Foto: Henrik Bagge
7 af 7 Naturfagsmaraton i Stoholm. Foto: Henrik Bagge

Stoholm Skolerne har for alvor taget Naturfagsmaraton til sig i Viborg Kommune, hvor omkring 1400 elever er tilmeldt den store opfinderkonkurrence for 5. og 6. klasser afholdt af Naturvidenskabernes Hus.

Bjerringbro tyvstartede i sidste uge, mens resten løber af stabelen i denne uge, og i Stoholm var 450 elever fra 18 klasser tirsdag samlet i fritids- og kulturcentret for at løse udfordringer, som hvordan enzymer kan spare energi, hvordan man bygger en skywalk ud over en klint, og hvordan man dæmper støjen fra en larmende maskine på en fabrik.

Seks skoler samlet

De mange elever kom fra Stoholm Skole, Mønsted Skole, Vestfjendsskolen, Nordre Skole, Sødalskolen og Karup Skole for at løse opgaver stillet af blandt andre Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab.

Naturvidenskabernes Hus samarbejder nemlig med virksomheder og organisationer for at forbinde undervisningen i naturfagene og matematik med virkelige problemstillinger, så både elever og lærere får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der gerne skal øge elevernes interesse i naturfag og teknologi.

Praktik frem for teori

I en myretue af virkelyst, opfindsomhed og testkørsler fandt vi i et hjørne en gruppe elever og voksne fra Vestfjendsskolen i Vridsted, og Malou Ring Madsen fra 5. klasse var ikke i tvivl om, hvad der er sjovest, hvis valget står mellem praktik og teori.

- Jeg synes, man lærer mere ved selv at gøre det, end ved at se læreren gøre det eller høre om det, sagde Malou, der havde arbejdet med både flisemønster og brobyggeri til en skywalk.

Andre havde været beskæftiget med enzymer, strandræsere, tidsmålere og en masse andre sjove og spændende ting.

Med tanke på klimaet

Der var blevet bygget op til dagen siden efteråret, hvor eleverne har arbejdet med nogle af dagens prøver i undervisningen.

- Ja, i Natur og Teknik har vi været sammen med vores makkere for at øve på det, vi skulle lave i dag, så det har også været sjovt, afslørede Malou.

Hun kunne også få øje på et andet godt aspekt ved projektet.

- Jeg vil jo gerne have, at det bliver bedre med klimaet, at der ikke er så meget skrald, og at vi får gjort noget ved det, lød det bestemt fra den unge dame.

Også en konkurrence

Og så var der også lige det der med at vinde. Naturfagsmaraton er nemlig også en konkurrence, og for Malou var det ikke helt ligegyldigt, om hun havde noget med hjem til pokalskabet eller måtte gå tomhændet derfra.

- Jeg vil jo gerne vinde, for min storesøster har prøvet at vinde sammen med sin klasse, og så synes jeg, at det er lidt pinligt, hvis vi ikke også gør det, lød det ærligt fra Malou.

På landsplan deltager omkring 24.000 elever fra 5. og 6. klasse i Naturfagsmaraton.