Et stendødt annoncemarked koster avisen

Mediehusene Midtjylland, som Fjends Folkeblad hører under, ser frem til hjælpepakke

26. marts 2020, 08:42
Administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør Alex Nielsen. PR-foto

Fjends Journalistikken lever i bedste velgående, men coronakrisen kan koste Mediehusene Midtjylland op mod 25 millioner kroner i mistede annonce-indtægter.

Mens journalisterne på Mediehusene Midtjyllands redaktioner fra Herning over Silkeborg til Fjends arbejder på højtryk for at sikre den bedste, lokale dækning af den globale coronakrise, rammer afmatningen efter nedlukningen af Danmark nu koncernen med fuld effekt.

Således vurderer den administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør Alex Nielsen, at nedsmeltningen af annoncemarkedet i værste fald kan koste den midtjyske mediekoncern med flagskibene Herning Folkeblad og Midtjyllands Avis og en halv snes ugeaviser op mod 25 millioner kroner.

- Vi vil på gaden med dagbladene og på nettet med vores nyhedssites. Det skylder vi borgerne. Vi er her for at hjælpe med at skabe overblik over situationen. Men vi kigger samtidig ind i en anslået nedgang i indtægterne på mellem 20-25 millioner kroner for den nærmeste periode. Det er truende, ikke kun for os, men for alle øvrige små lokale mediehuse, konstaterer Alex Nielsen.

Paradoksal situation

Han hæfter sig ved det paradoksale i, at den lokale journalistik er historisk stærk samtidig med, at det andet vigtige forretningsben, annonceindtægterne, nærmest over natten blev amputeret.

- Vores medier har aldrig været vigtigere end nu, hvor man sukker efter lokale nyheder om coronakrisen. Hvad sker der? Hvad kan vi gøre? Hvad må vi gøre? Hvordan kommer andre her på egnen gennem krisen? Lokale nyheder som supplement til nationale nyheder fra DR, TV 2 og de store dagblade er vigtige, og vi ser da også lige nu en markant stigning i trafikken på vores nyhedssites og via vores digitale nyhedsbreve.

- Men det særlige for mediebranchen er, at vi har stort set alle medarbejdere på arbejde for at udkomme, samtidig med at vores indtægter fra annoncer nærmest er væk. Det er en meget dårlig erhvervshistorie. I øvrigt er der heller ikke meget at annoncere for, fordi vi ikke kan gå ud at spise, gå i biografen, i teatret eller det lokale indkøbscenter, siger Alex Nielsen.

Nyhedsdækningen fortsætter

Selv om coronakrisen i løbet af få dage har slået bunden ud af annoncemarkedet og rammer Mediehusene Midtjylland hårdt, får det her og nu ingen konsekvenser for husenes public service-forpligtelse og den kontinuerlige nyhedsdækning.

- På kort sigt vil vi ud med vores produkter. Det ligger helt fast. Så må vi efterfølgende se på konsekvenserne. Selvfølgelig vil det være rart, hvis flere lokale køber vores lokale aviser lige nu eller bruger vores digitale nyhedssites. Jo mindre tab nu, des bedre chance har vi for at kunne fortsætte vores nyhedsdækning i fremtiden. Vi vil fortsat være helt tæt på det lokale liv, og det kræver god økonomi at have lokalredaktioner i mindre oplandssamfund, siger Alex Nielsen.

Han noterer sig, at flere og flere kvitterer for de lokale mediers betydning.

- Opbakningen fra lokale politikere og byråd er glædelig. Vi oplever også støtte fra mange lokalt valgte folketingspolitikere. Vi håber, sympatien veksles til en hjælpepakke, som vi får gavn af. De hidtidige pakker har ikke hjulpet os, fordi vi jo arbejder videre, selv om indtægterne udebliver, forklarer Alex Nielsen.

Lokaldemokratiet lever

Især glæder det mediedirektøren, at de politikere - lokalt som på Christiansborg - som Mediehusene Midtjylland normalt holder i ørerne for at sikre gode forklaringer til borgerne, støtter så kraftigt op om den midtjyske mediekoncern.

- Det varmer. Og det giver mig tro på, at vores lokaldemokrati lever. Og at det lever bedst med os lokale medier til at følge op på lokale sager og beslutninger. Det er trygt at vide, at alle mener, det er vigtigt, vi er her. Også selv om den enkelte politiker givetvis af og til oplever os som irriterende.

- Vi er noget særligt. Derfor skal der også noget særligt til i den her situation; det kunne være, at læsere, vi ikke har med os i dag, støtter med et abonnement, at fungerende virksomheder, handlende og organisationer annoncerer, og at politikerne støtter med en erhvervspakke.

- Vi har i over 150 år kørt et særligt parløb med det lokale demokrati. Derfor må man godt i den her særlige situation behandle os særligt, lyder opfordringen fra Alex Nielsen.