Julefrokost Det er rommen, der gør det

Hvis du vil mindske risikoen for tømmermænd, så hold dig fra mørk alkohol

10. oktober 2020, 11:28
Nogle har den oplevelse, at lyse, alkoholiske drikke giver mindre tømmermænd end de mørke. Foto: Ingimage.com

For rigtig mange af os udløser sangen »haps, haps, haps – nu skal vi ha’ snaps« en kedelig allergisk reaktion. Tømmermænd dagen derpå er nemlig en velkendt sideeffekt af julefrokosten.

Der er mange gode råd til, hvordan man kurerer og undgår tømmermænd. Den eneste, der med sikkerhed virker, er også den kedeligste: Vil man undgå håndværkerne, så skal man holde igen.

Det bedste og mest effektive tip er at drikke vand hveranden gang. Du reducerer dit indtag betydeligt, og du får væske, hvilket er vigtigt. Alkohol er vanddrivende, og dehydrering er ofte den bagvedliggende årsag til tømmermænd.

Et andet tip er at vælge sine våde varer med omhu. Man kan godt give den gas uden at gå helt i brædderne næste dag ved eksempelvis at holde igen med den mørke alkohol.

Rødvin til and, en cognac til kaffen, whisky med is eller en »Dark ’n’ Stormy« med mørk rom til de små timer er skønt, men man bør overveje at holde igen med netop de drikke.

For ikke nok med, at man får procenterne (og de giver tømmermænd); man får også mere træsprit (metanol). Mørk alkohol indeholder flere skadelige stoffer, som kroppen skal nedbryde. Metanol bliver til formaldehyd og myresyre, når kroppen omsætter det. Og det siger næsten sig selv, at det er grimme gæster på en søndag morgen.

Kan du i stedet holde dig til den klare snaps, hvidvin, hvid rom, vodka eller gin, så er der større chance for, at du også overlever den næste dag.