Militærøvelse på Stoholm Skole

Din lokale avis var tirsdag i felten som Bagdad Dagblad

20. november 2020, 09:02
1 af 2 Soldater fra Skive Kasernes 3. Panseringeiørkompagni afholdt mandag og tirsdag en slags militærøvelse på Stoholm Skole, hvor de skulle lære at håndtere stressede situationer med mange mennesker, inden de står for udsendelse til Irak i starten af det nye år. Foto: Henrik Bagge
2 af 2 Skoleleder Jesper Okholm syntes, det var naturligt at sige ja til at lade Stoholm Skole medvirke i en militærøvelse uden kampscener, så børnene får et indblik i, at danske soldater også medvirker i fredsbevarende tiltag. Foto: Henrik Bagge

Stoholm Selv om det historisk set ikke har været uvant terræn for børn at lege røvere og soldater, har eleverne på Stoholm Skole i starten af denne uge nok fået lidt mere ud af netop den leg, end de har været vant til.

Mandag og tirsdag har en gruppe soldater fra Skive Kasernes 3. Panseringeiørkompagni nemlig afholdt en slags militærøvelse på Stoholm Skole.

Ja, du læste rigtigt. En militærøvelse, og det med fuld deltagelse af skolens elever som figuranter.

Det hænger nemlig sådan sammen, at Danmark fra december 2020 til midten af 2022 skal lede NATO Mission Iraq (NMI), som i alt består af omkring 500 personer, hvoraf det samlede danske bidrag bliver på omkring 200 personer.

Opgaven for NATO’s træningsmission er at rådgive det irakiske forsvarsministerium, kontoret for den nationale sikkerhedsrådgiver samt irakiske militære skoler og uddannelsesinstitutioner.

Missionen er således ikke en kampmission, og opgaven for soldaterne fra Panseringeniørkompagniet i Skive bliver at yde sikrings- og eskortebidrag for NMI-personel i og omkring Bagdad, når de i starten af det nye år sætter kursen mod Irak.

- Vi skal ned og yde beskyttelse til forskellige advisors, altså militære rådgivere, som skal vejlede irakerne i alt muligt fra infrastruktur til offentlig forvaltning. Og der skal vi så eskortere dem ud til deres mødesites og danne en beskyttelsesring omkring dem, så de kan gå i sikkerhed og snakke med dem, som de nu engang holder møde med, siger oversergent Peter fra 3. Panseringeniørkompagni, som af sikkerhedshensyn præsenterer sig uden efternavn.

Elever skaber kaos

Af andre, aktuelle sikkerhedshensyn bærer hans ottemandsgruppe af soldater i dag mundbind, mens de gennemfører deres øvelse på Stoholm Skole, hvor elevernes rolle er at danne en lettere kaotisk menneskemængde for at stresse soldaterne i deres sikkerhedsopgave.

Et par figuranter fra Skive Kaserne giver den i rollen som henholdsvis en skoleinspektør i Bagdad og en amerikansk militærrådgiver, som har et møde omkring penge til en renovering af skolen i den krigsplagede by.

En tredje figurant spiller en irriterende pedel på skolen, der hele tiden forsøger at bryde ind i mødet med sine egne ønsker til forbedringer på skolen og dermed udfordrer sikkerhedsfolkene i deres opgave med at sikre hovedpersonerne arbejdsro i situationen.

Og så er der det konstante og let kaotiske mylder af mennesker, som venter styrken i Bagdad, og som i dagens øvelse leveres af eleverne på Stoholm Skole.

- Det, som øvelsen her går ud på, er at bringe dem ud i et stresset miljø med en masse nysgerrige børn. Det skal soldaterne så kunne kigge ud over og bevare fokus for at sikre, at der ikke kommer trusler ind mod hovedpersonerne. Så det er mere en stressøvelse end en kampøvelse, siger oversergent Peter.

Og umiddelbart falder rollen børnene ret naturligt, da en oprigtig interesse for særligt soldaternes mundering og skydevåben hele tiden resulterer i en byge af spørgsmål, lette ryk i ærmet og generel puffen og skubben i den uregerlige menneskemængde, præcis som det scenarie, der formentlig venter gruppen, når de i Irak skal udføre deres opgave på Bagdads skoler, pladser og forvaltningsmæssige institutioner.

Skoleleder med ro på

På Stoholm Skole tog det ikke skoleleder Jesper Okholm megen rekognoscering at nå frem til, at det ville være en kanon idé at involvere hans skole i en militærøvelse, der både var sikkerhedsmæssigt forsvarlig og samtidig tager sigte på noget opbyggeligt.

- Vi har jo lavet sådan en coronaudgave, hvor det hele foregår udenfor. Og så har vi selvfølgelig også snakket noget etik og moral, i forhold til at børnene ved, at når vi er på øvelse her, så er det fredsbevarende. Der er ikke noget med skarpe skud, det er en ren passen-på-hinanden-opgave. Så det kan give en demokratisk snak ude i klasserne om, hvad det er, danske soldater også laver, siger Jesper Okholm.

Han pointerer, at det ikke er så usædvanligt for Stoholm Skole at lade eleverne snuse lidt til »det virkelige liv«.

- Vi vil jo gerne oplyse om alt, der foregår omkring os, og også samarbejde med alle udenfor skolen. Det giver børnene noget udsyn, og det er jo ikke så dumt engang imellem at få at vide, hvad der foregår ude i verden. Og så får vi jo også landmanden forbi her og politimanden og købmanden og hvem, der ellers er. Så på den måde er det egentlig bare naturligt også at give et billede af det her.