Livstræet slog rødder i Stoholm

Ny kunst opstod i byrummet med afsløringen af et stort vægmaleri i Vestergade af den lokale kunstner Jens Chr. Vestergaard - og hans søn

28. november 2020, 11:42
Kunstner Jens Chr. Vestergaard og hans søn, Niels, har sammen arbejdet på det store værk »Yggdrasil«, som fredag blev afsløret som vægmaleri i Vestergade i Stoholm og rummer en vidtforgrenet symbolik på menneskelivet hentet fra især den nordiske mytologi. Foto: Henrik Bagge

Stoholm Fredag så et nyt vægmaleri dagens lys i Stoholm, da sløret blev løftet for den lokale kunstner Jens Chr. Vestergaards bidrag til den »kunst i byrummet«, der var en del af budgettet til Stoholms byfornyelse.

Værket på 200 x 244 centimeter er i virkeligheden i fire dele og har fået titlen »Yggdrasil«, som i den nordiske mytologi er navnet på Livets Træ.

Omkring 25 borgere var sammen med borgerforeningen og følgegruppen for byfornyelsen mødt frem til den coronasikrede præsentation af værket, der er skruet fast på en trævæg i smøgen mellem Best by Henriette og Stoholm Revisionskontor i Vestergade.

Far og søn

Her blev det yderligere afsløret, at Jens Chr. Vestergaards søn også har spillet en betydelig rolle i tilblivelsen af »Yggdrasil«.

Den 20-årige Niels holder nu om dage til i Odense, hvor han læser psykologi på SDU, mens en stor interesse for filosofi og mytologi også fylder i den unge mands liv.

Fredag var han så tilbage i hjemstavnen for at medvirke til åbenbaringen af det store maleri, der ud over den nordiske mytologi også bærer reminiscenser til bibelens tekster, hvor Livets Træ er synonym med visdommen.

Og Niels Glenhammer Vestergaard kunne berette, at lange diskussioner mellem far og søn om filosofiske, mytologiske og religiøse emner havde været med til at bestemme både planlægning og placering af indholdet i maleriet, og da sønnike også har arvet nogle af faderens kreative evner, har han også skitseret mange af tingene, inden de er blevet til penselstrøg fra Jens Chr. Vestergaards hånd.

Gyldent samarbejde

Og faderen var fuld af lovprisning over samarbejdet med sønnen, som ikke bare har lavet en stor del af tegningerne til maleriet, men også leveret tankegods til de mange motiver.

- Han har halvpart i det, og det har været et fantastisk projekt gennem august, september og oktober at gå sammen i atelieret, hvor vi har fået nogle rigtigt gode far-og-søn snakke om det hele. Han har sat sig dybt ind i mytologien omkring det, og det har været det allerbedste ved hele projektet, at det var ham og mig, der lavede det sammen. Det har været guld, siger Jens Chr. Vestergaard.

Han gav sig tid til at indvie de fremmødte i værkets vidt forgrenede og magiske symbolik som for eksempel regnbuebroen Bifrost, som danner forbindelsen mellem guderne og menneskene og giver adgang til den højere bevidsthed, og maleriets store galleri af guder, jætter og sindbilleder på alt det, vi som mennesker bærer i os af godt og ondt, lige fra Lokes fæle ulv, Fenris, til Odins ottebenede hest, Sleipner, der kan krydse grænsen mellem de levendes og de dødes verden.