Norlys råber vagt i gevær Mange i Fjends risikerer sort skærm

20. januar 2021, 05:51
Foto: Jakob Stigsen Andersen

- Vi har sat alle mand til pumperne. Hele Norlys er gået til telefonerne, og jeg sidder også selv og tager imod opkald fra kunder, lyder det fra administrerende direktør i Norlys Digital, Sune Nabe Frederiksen, da Skive Folkeblad har ham i røret.

Anledningen er, at tusindvis af tv- og bredbåndskunder hos Waoo risikerer at få sort skærm på deres tv og miste internetforbindelsen fra den 31. januar - hvis de da ikke allerede er ramt af det.

Over 100.000 fiberkunder hos det midt- og nordjyske energiselskab Eniig blev nemlig sidste år masseopsagt, efter at Eniig fusionerede med SE/Sydenergi og blev til Norlys og derfor opsagde Eniigs hidtidige aftale med tv- og internetleverandøren Waoo.

Derfor skal alle de husstande tage stilling til, hvem de nu vil være kunde hos. Hvis ikke de aktivt vælger en leverandør, går deres tv i sort, og internetforbindelsen forsvinder.

Alt det har kunderne fået et brev om i starten af oktober 2020. Alligevel mangler flere end 10.000 fibernetkunder - hovedsageligt i Midtjylland - her et par uger før den 31. januar endnu at tage stilling til, hvem der skal være deres nye leverandør, oplyser Norlys.

Fra kommunikationsafdelingen oplyses det også, at det både under postnummer 7840 Højslev, 7850 Stoholm og 8831 Løgstrup stadig drejer sig om cirka halvdelen, der endnu ikke har meldt tilbage.

Kom i gang

Uanset, hvilken ny leverandør man vælger, opfordrer Sune Nabe Frederiksen kunderne til at foretage et valg snart.

- Jeg er bekymret for, at mange ikke når at få skiftet inden månedens udgang og derfor vil opleve, at tv- og/eller internetforbindelsen ryger, siger han.

Han minder om, at der også kan gå nogle dage, fra man bestiller, til det nye udstyr bliver leveret og råder derfor folk til senest at bestille en uge før den 31. januar.

Sune Nabe Frederiksen fortæller, at hvis man som fiberkunde ved Eniig både har tv og internet, kan man - som beskrevet i brevet fra oktober - risikere at miste tv-signalet tidligere end den 31. januar.

Mange af de henvendelser, Norlys lige nu behandler, består derfor i at hjælpe kunderne med at lave en kanalsøgning for at finde tv-kanalerne frem igen.

De kunder, der har internet ved Waoo, vil også opleve, at koden til deres wifi bliver nulstillet til fabriksindstillingen, og at de derfor skal logge ind på deres wifi med en ny kode.

- Det er et uheldigt tidspunkt, eftersom mange folk arbejder hjemmefra lige nu. Jeg kan kun beklage de gener, det medfører, siger Sune Nabe Frederiksen.

For at undgå, at mange ender med sort skærm eller slukket internetforbindelse den 31. januar, sender Norlys igen breve ud til deres kunder, ligesom de forsøger at komme i kontakt med dem via sms og e-mail.

Har man fået fiberbredbånd efter den 16. juni 2019, har man ikke fået brev fra Norlys. Det skyldes, at de kunder ikke skal foretage et nyt valg.