Påske-rally på vej til Fjends

Nu giver de den for alvor gas i JP Racing, der som løbsarrangør barsler med et rigtigt rallyløb i og omkring Stoholm søndag den 4. april

03. februar 2021, 06:05
1 af 2 Det var sidste års rallytest omkring Smollerup, der gav Jeannette Kvick og Jan Petersen blod på tanden til at lave et endnu større påske-rally på hjemegnen i 2021. Foto: Steen Don
2 af 2 JP Racing skal også selv deltage i rallyløbet på hjemmebane, hvor Jan og Jeannette skal have testet, hvad den nyanskaffede Peugeot 208 R5, der lige nu ligger skilt i værkstedet hjemme i Lånum, har under kølerhjelmen, før starten på årets DM-serie går. Foto: Steen Don

stoholm Vi er nok alle mere eller mindre ramte af corona-kuller, men i et værksted i Lånum er den da helt gal.

Her går rallykører Jan Petersen og co-driver Jeannette Kvick fra JP Racing rundt og længes efter at kunne genoptage den idræt, der gennem snart mange år har været en stor del af begges liv.

Den amputerede sæson 2020 gik de nemlig sultne ud af, selv om den endte med at byde på en del mere rally, end de havde frygtet, da sæsonstarten blev smadret af corona.

For eksempel blev DM-serien afviklet med en flot sølvmedalje til JP Racing til følge, men løbspauserne var også indimellem så lange, at Jan og Jeannette så deres snit til at få klemt en lille rallytest ind på hjemegnen, da de en lørdag i juli inviterede lokalbefolkningen ud til dækhvin og stensprøjt på vejene omkring Smollerup.

Og det gik så godt, at de planlægger at gentage succesen i år, denne gang blot med et rigtigt rallyløb, der blandt andet også vil bringe kørerne ind i Stoholm by.

Elefanten i rummet

Hvis omstændighederne vil det, bliver det påskesøndag den 4. april, at fjandboerne kan se frem til at få et såkaldt Rally Special lige til døren.

Der er blot, som vi har vænnet os til, en elefant i rummet, der hedder corona.

- Den kan selvfølgelig godt sætte en stopper for det, så vi må ud i en reservedato. Den har vi ikke lagt os fast på endnu, for den skal også passe med resten af løbskalenderen, så vi ikke ramler sammen med noget andet, siger Jeannette Kvick.

- Men vi har som udgangspunkt, at det lykkes på denne dato. Og må vi så finde en ny dato, er forarbejdet ikke spildt, for underskrifterne kan bruges igen, i og med at vi spørger til det, når vi skal rundt til lodsejerne. De skal så bare informeres om en ny dato, siger Jan Petersen.

Den første, store hurdle for løbets afvikling er nemlig selvsagt, at man skal ud at banke på hver eneste dør på ruterne og bede om lodsejertilladelse.

- Men vi har i forvejen lagt en føler ud på sociale medier, og det er helt overvældende med positive tilbagemeldinger, så vi satser på, at det lykkes. Også fordi der var så utroligt stor lokal opbakning sidste sommer, da vi lavede testen, siger Jeannette Kvick.

Hæver indsatsen

I dette års påske-rally er der dog ikke blot tale om en test, men et rigtigt løb, der indbefatter i alt tre prøver, der hver skal køres igennem tre gange, og det giver ekstra udfordringer.

- Denne gang forsøger vi også med en prøve inde i selve Stoholm, hvor vi kommer til at køre på nogle villaveje, så der er mange mennesker, der skal spørges. Men vi håber på, at det lykkes, siger Jan Petersen.

- Det er også for at gøre noget for lokalområdet og vise det frem, supplerer Jeannette Kvick, der med sidste års test debuterede som løbsarrangør og fik mere blod på tanden.

Det er dog med den planlagte udvidelse et kæmpe stykke arbejde, der venter parret, og Jan og Jeannette har derfor allieret sig med Kjellerup og Omegns Motorklub, hvis formand, Kenneth Svendsen, kommer til at stå som arrangerende løbsleder, mens Jeannette Kvick vil være det lokale bindeled mellem løbsledelsen og kørerne.

- Kenneth har stor erfaring med at arrangere løb og står for hele delen med at indhente tilladelser, og så er jeg den, der skal ud at have fat i lokalområdet, siger Jeannette Kvick.

En del af arbejdet består også i at få besat posterne ude på ruterne. Det kommer nemlig til at kræve i omegnen af 100 hjælpere på dagen at holde øje med, at alt forløber, som det skal, uden at nogen kommer til skade.

- Sikkerheden kommer i første række, både for kørerne og tilskuerne. Så der skal vi også kunne stå inde for, at vores officials har hundrede procent styr på det, så der ikke er nogen, der krydser vejen, lige når der kommer en bil, siger Jeannette Kvick.

Hun er selv uddannet sikkerhedschef, men til løbet knyttes også en anden sikkerhedschef, der har styr på regelsættet omkring afspærringer og alt andet.

Hele tre ting på en gang...

Løbet vil få serviceplads ved Stoholm Fritids- og Kulturcenter, og her vil starten også gå til løbets byprøve omkring Ågade, Industrivej, Højlundsvej, Bakkevej og Søndergade.

En anden prøve har start ude på landet ved Iglsøvej, kører ad Rørgårdsvej med to grusstykker undervejs og ender efter et par venstresving i målet ved Kikkenborg Skovservice tæt på Iglsøvej.

Den tredje prøve bliver en 18-20 kilometer lang rundtur ad små veje, blandt andet Bryrupvej, ved Smollerup og Mønsted omkring det gamle teglværk.

Tanken er, at alle prøverne skal gennemkøres tre gange med start klokken 14 påskesøndag. Og der er en særlig grund til det sene starttidspunkt.

- Det er planen, at den sidste prøve skal køres i mørke. Det giver en helt speciel stemning med lys på bilerne og udstødning, der sprutter ild ud af, siger Jan Petersen og ser drenget ud.

På den måde har parret så også fået kastet flere appelsiner op i luften, end de fleste ville kunne overkomme at jonglere med.

- Ja, men når vi gør noget, går vi all in, griner Jeannette Kvick.

Opvarmning til DM-serien

Selv om fristen kan synes kort, er ideen ikke opstået ud af det blå, og den er nærmest kommet til dem på opfordring.

- Da vi havde vores test sidste år, fik vi mange forespørgsler fra andre kørere, der gerne ville have, at vi gjorde det igen, og så ville de bakke op om at køre det som et rigtigt løb også. Så nu udvider vi sidste års test til et Rally Special, hvor man har fokus på at rykke nye, unge kørere fra klubrally op, så de kan få en licens og dermed er et skridt nærmere at kunne køre rigtig rally. Samtidig kan de etablerede kørere komme ud at få testet bil og materiale, så deltagere fra alle rækker har meldt deres ankomst, siger Jeannette Kvick.

Det sidste giver rigtig god mening, og datoen er da heller ikke helt tilfældigt valgt.

Rallysæsonen starter nemlig for de fleste med en rallytest den 20. marts ved Struer, og første afdeling af DM-serien starter i Nordjylland den 17. april.

Derfor kan løbet i Stoholm bruges som opvarmning til det første DM-løb, og den tanke har mange fået.

- Der er sindssygt mange, der allerede har meldt deres ankomst, så vi bliver også nødt til at sætte et maks deltagerantal på, siger Jan Petersen om forhåndsinteressen.

Men selv om det ikke er en del af den officielle løbskalender, er der altså heller ikke tale om et showløb, understreger rallyveteranen.

Tværtimod er det et rigtigt konkurrenceløb med både pokaler, bobler og hele moletjavsen i enden.