Demo for cykelsti ved Fiskbæk

En arbejdsgruppe havde god held med at mobilisere, da en demonstration fredag fik deltagelse af en række politikere på både det lokale og nationale niveau

21. juni 2021, 16:10
1 af 5 Erling Annesen (tv) er i gang med at forklare blandt andre folketingsmedlemmerne Kristian Pihl Lorentzen (V) og Signe Munk (SF), hvordan arbejdsgruppen forestiller sig, at en cykelbro kan hænges på siden af den stærkt trafikerede bilbro her lige vest for byskiltet til Fiskbæk. Foto: Henrik Bagge
2 af 5 Paul Hansen (tv) og Erling Annesen fra arbejdsgruppen »Tryg vej for alle fra Fiskbæk til Jordbro Å« i samtale med Signe Munk (SF) og Kristian Pihl Lorentzen (V), der som folketingsmedlemmer begge varsler flere penge på vej til projekter som den cykelsti, arbejdsgruppen ønsker mellem Fiskbæk og Virksundvej en lille kilometers penge uden for byen. Foto: Henrik Bagge
3 af 5 Birthe Harritz (S) var også taget til Kvols for at deltage i cykeldemonstrationen, der endte ved Fiskbæk Bro et par kilometer sydpå. Hun sidder i Teknisk Udvalg i Viborg Kommune, og hun havde ikke svært ved at sætte sig ind i, hvorfor borgerne i lokalområdet undgår at cykle på den stærkt trafikerede Rute 26. Foto: Henrik Bagge
4 af 5 Starten gik her fra Kvols Forsamlingshus, hvor Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen blandt andre spændte hjelmen. Foto: Henrik Bagge
5 af 5 Erling Annesen tog selv spidsen, da et længere felt skulle føres de to kilometer fra Kvols til Fiskbæk Bro på Rute 26. Foto: Henrik Bagge

fiskbæk Der er virkelig gang i opråbene for større trafiksikkerhed for cyklister i lokalområdet for tiden.

Sidste søndag blev der demonstreret for en cykelsti mellem Daugbjerg og Mønsted, og fredag var repræsentanter for arbejdsgruppen »Tryg vej for alle fra Fiskbæk til Jordbro Å« med Erling Annesen i spidsen samlet omkring Kvols og Fiskbæk for at råbe Vejdirektoratet og politikere op.

De vil gerne have, at det skal blive sikkert at sætte sig på jernhesten på Rute 26 mellem Fiskbæk og Virksundvej på en kun 900 meter lang strækning, hvor Fiskbæk Å løber under vejen.

Det er prioritet nummer ét, men på længere sigt vil man også gerne tage trafiksikkerheden med op ad Virksundvej til Kvols og Knudby.

Gammelkendt problem

Problemet er selvsagt ikke nyt, og det er kampen for en cykelsti heller ikke.

Blandt deltagerne var byrådskandidat Sofie Ringgaard Schøning (C), der er født i Kvols og stadig bor der, og hun kunne fortælle, at det heller ikke i hendes barndom var en mulighed at cykle til skole langs den forkætrede vej, selv om der ikke var ret langt.

Hun havde taget to skolesøgende sønner med til dagens cykeldemo, der havde udgangspunkt ved Kvols Forsamlingshus, hvor deltagerne spændte hjelmen, inden turen med Erling Annesen i spidsen for et langt entourage gik over de to kuperede kilometer ned til Skivevej/Rute 26, hvor trafikken er massiv.

Det var da heller ikke så ligetil at få alle med over vejen, så man et par hundrede meter længere henne kunne søge ly for trafikken på en rasteplads ved Fiskbæk Å, hvor arbejdsgruppen bød på sandwich og forfriskninger.

Men først blev følget taget med op på broen, hvorom miseren primært står.

Ønsket er en cykelbro

Inde i Fiskbæk by har asfalten en fin, rød stribe, der markerer en bred cykelsti, men den hører op i den vestlige udkant af byen, og når man et par hundrede meter senere skal krydse Fiskbæk Bro, er det som cyklist pludselig som at befinde sig mellem en sten og et hårdt sted, når vejen snævrer ind, og der absolut ingen muligheder er for at undvige med tung trafik på den ene side og et massivt autoværn på den anden side.

Men arbejdsgruppen er ikke af den slags, der bare råber op. Den har både været i annalerne og ved åbredden og har fundet en mulig løsningsmodel.

Bilbroen står nemlig på et solidt fundament af beton, der også strækker sig et stykke hen langs åbredden, og dermed ligger løsningen lige for, synes Erling Annesen.

- Man burde kunne hænge en cykelbro på siden her, så man også dermed får fjernet cyklisterne fra vejen heroppe, sagde han oppe på broen, mens bilerne susede tæt forbi.

Samspilsramte aktører

Erling Annesen mener i øvrigt, at Viborg Kommune og Vejdirektoratet virker lidt samspilsramte på den måde, at Vejdirektoratet kun er tilbøjelig til at gøre noget på statsvejen, hvis kommunen samtidig gør noget på de tilstødende sideveje som Virksundvej, som den har ansvaret for.

Blandt deltagerne i cykeldemonstrationen var også Birthe Harritz (S), der har sæde i Teknisk Udvalg i Viborg Kommune, og hun var tilbøjelig til at give Erling Annesen ret.

- Vi kan gøre det, at vi får embedsmændene til at søge, og vi kan selv snakke med politikerne i Folketinget. Men det er også ligesom det, vi kan gøre, når det drejer sig om en statsvej. Men det er da fuldstændig vanvittigt her. Jeg ville aldrig selv cykle på vejen her, og det er direkte ubehageligt bare at stå derhenne på broen. Så det ville da være fantastisk at få en cykelbro hængt på siden, sagde Birthe Harritz.

Folketinget på vej med penge

Også det lokale folketingsmedlem Signe Munk (SF) fra Fur var kommet til Fiskbæk for at høre om lokalsamfundets udfordring med at blive synlig i Vejdirektoratets såkaldte »prioriteringsmodel«.

- Der er en prioritering af nogle forskellige cykelstiprojekter ud fra nogle forskellige parametre som økonomi og hvor mange, der bruger dem. Så det, man kan gøre politisk, er at sige, at jo flere penge, vi afsætter til cykelstier på både de statslige veje og de kommunalt medfinansierede veje, jo flere cykelstier får vi også anlagt, sagde Signe Munk, der som SF´er altid er klar til at sende flere penge i den retning.

Hendes kollega i Folketinget Kristian Pihl Lorentzen (V) var også med til demonstration, og han udviste ikke mindre forståelse for borgernes bekymringer og ønsker.

- Jeg har spurgt ind til »prioriteringsmodellen« ved Vejdirektoratet, men jeg kan ikke få noget klart svar. Det er også derfor, det er vigtigt, at kommunen retter henvendelse til Vejdirektoratet på vegne af borgerne og siger, at her er et sted, hvor I bør gøre noget, sagde Kristian Pihl Lorentzen og pointerede, at der i de aktuelle forhandlinger på Christiansborg er udsigt til flere milliarder til netop den slags projekter.

- Så jeg er fortrøstningsfuld med hensyn til, at der nok skal falde nogle cykelstier af til Viborg Kommune også, tilføjede transportordføreren.