Bilejere kan godt droppe vasken forneden

Ifølge FDM kan det ikke betale sig at vælge undervognsvasken til

08. januar 2022, 22:01
1 af 2 Hvis man ikke løbende får undervognsbehandlet bilen, risikerer man, at de forskellige dele under bilen skal skiftes på grund af skader, og det kan blive en dyr affære. Skaderne er dog ikke noget, en undervognsvask forebygger, og hverken FDM eller Dennis Laursen fra Stoholm Autoværksted anbefaler undervognsvasken for andet end et syns skyld. Foto: Henrik Bagge
2 af 2 Gert Johansen tilbyder slet ikke en undervognsvask i sin næsten nye vaskehal på Tanken i Stoholm. Arkivfoto: Henrik Bagge

stoholm Mange synes, det er rart at få spulet understellet, men ifølge bilisternes interesseorganisation, FDM (Forenede Danske Motorejere), skal man tænke sig godt om, inden man triller ind i vaskehallen og laver den dyre med en undervognsvask som bonus.

Det er nemlig med stor sandsynlighed blot spild af penge.

De dyser, der sprøjter vandet op under bilen, er ret svage, fordi de ikke skal gøre skade, men så er det også ret begrænset, hvor meget gavn de i virkeligheden gør.

Dertil har vaskehallen sandsynligvis ikke en indstilling, der passer præcist til din bil, da der selvsagt er stor forskel på en lille Fiat 500 og en stor firehjulstrækker.

Mekanikeren bruger det ikke

Det kan ellers synes fristende at købe undervognsvasken til, ikke mindst i vinterhalvåret, hvor salt, sand og sjap for alvor sviner kalorius til.

Men ifølge Dennis Laursen fra Stoholm Autoværksted skal den firhjulede nok komme gennem vinteren uden problemer, hvis den ellers er ordentligt undervognsbehandlet.

Det er den typisk fra fabrikken, men ellers kan det ifølge Dennis Laursen være en god idé at få undervognen efterbehandlet hos sin mekaniker for eksempel hvert andet år eller, hvis man ikke kører så meget, hvert fjerde år.

- Den er godt givet ud, sådan en undervognsbehandling, siger Dennis Laursen, som derimod ikke kan give den samme anbefaling til en undervognsvask.

- Det er ikke noget, jeg køber til mig selv, for jeg kan ikke se ideen i det.

Benyt en vandslange

Han medgiver, at der kan være situationer, hvor kørslen decideret har tilsølet bilen, men så gør en stiv stråle fra en vandslange underværker.

Og så er folk jo forskelligt indrettet, så nogle går mere op i at have en helt ren bil end andre, hvilket man selvfølgelig ikke skal tage fra dem.

Men ellers har Dennis Laursen svært ved at finde et godt argument for undervognsvasken, for på nye biler er undervognen nærmest helt dækket til af plastik, mens mange ældre modeller ligefrem kan risikere at tage skade af en undervognsvask med megen elektronik hængende i bunden i form af ledninger, stik og samlinger.

- Særligt henne i den forreste ende af bilen er der meget tingel-tangel på ældre biler, så alene af den årsag har de ikke altid godt af det, siger Dennis Laursen.

Vaskehallen er indforstået

Man skulle tro, at FDM´s udmelding om at droppe undervognsvasken ville mishage dem, der lever af at sælge bilvask, men sådan bliver den ikke taget imod af Gert Johansen, der i foråret 2021 åbnede Tankens Bilvask i Stoholm.

På anbefaling af leverandøren, Ninki Bilvask ApS i Mønsted, har han nemlig slet ikke undervognsvasken på menukortet.

- De sagde, at det var spild af penge, så det valgte jeg fra, siger Gert Johansen, der i stedet har en kraftig spuling af hjulene med i sit tilbud.

Han har dermed valgt undervognsvasken fra på kundernes vegne, men det er ikke noget, der har givet sure miner på Tanken i Stoholm.

- Det kan ske, at nogen spørger, om jeg har det, men det har jeg ikke, og så er der ikke mere i det, siger Gert Johansen med et skuldertræk.

Vil man gerne holde undervogn og hjulkapsler rene, anbefaler FDM, at man i stedet spuler bilen med en vandslange og bruger en svamp til at fjerne den snavs i kanterne, der får lakken til at nedbrydes og gør, at bilen ruster.